grafika-jasna-tmp4

Teatralna Maszyna Pszczyna

Design, Festiwale

6 Cze 2015  

Teatralna Maszyna Pszczyna ruszyła 4 czerwca.
Pamiętajcie, że jeszcze jutro możecie wziąć w niej udział.
grafika-jasna-tmp4

  • 7 czerwca (niedziela)

 

godz. 15.00, Biuro festiwalowe, ul Brama Wybrańców 1
Premiera słuchowiska „Sąsiedzki GPS dźwiękowy przewodnik po Pszczynie“

Sąsiedzki GPS dźwiękowy przewodnik po Pszczynie to projekt którego tematem jest sąsiedztwo, więzi lokalne i zaufanie. Główną grupą odbiorców będą dzieci (grupa 20-25 dzieci skupiona wokół PCKul), starsi mieszkańcy Pszczyny oraz pośrednio mieszkańcy i turyści. Dwie grupy pokoleniowe spotkały się w celu nagrania materiałów dźwiękowych, dotyczących sąsiadów, historii rodzinnych i osiedlowych – nagrania zostały wykorzystane do stworzenia innowacyjnej aplikacji „Sąsiedzki GPS dźwiękowy przewodnik po Pszczynie”, działającej w oparciu o GPS na zasadzie Augumented Aurality. Podczas festiwalu Teatralna Maszyna Pszczyna będziemy mieli okazję posłuchać dźwięków miasta po raz pierwszy w historii. Zabierz ze sobą swojego smartfona (z systemem Android) i słuchawki. Ściągnij aplikację i zwiedzaj miasto wraz z historiami ich mieszkańców!

 

godz. 17.00 Były Dom Gminy Wyznaniowej Żydowskiej, ul. Warowna 11
Teatr Rondo
Diva“

 

Śpiewam dla gestapowców. Wybrali właśnie mnie. Wielokrotnie wybierali mnie znowu, znowu i znowu… Ja ulubienica Toscaniniego śpiewam najpiękniejsze arie..
Nora Sedler, „primadonna assoluta” światowych scen operowych. Jesienią 1941 roku zostaje deportowana do Litzmannstadt Getto (Łódź). Przybywa w transporcie wraz z dużą grupą żydowskich artystów z Europy Zachodniej. Uniknęła zagłady. Za jaką cenę? Odpowiedź na to pytanie znajdujemy w jej opowieści: Śpiewam dla gestapowców. Wybrali właśnie mnie. Wielokrotnie wybierali mnie znowu, znowu i znowu… Ja ulubienica Toscaniniego śpiewam najpiękniejsze arie… nago na krześle…Miałam szczęście w getcie!
Wiele lat po wojnie jest dojrzałą kobietą, wybitną śpiewaczką. W garderobie Metropolitan Opera w Nowym Jorku, po przedstawieniu Cyrulika Sewilskiego Rossiniego, Nora otrzymuje bilecik anonsujący spotkanie z młodym kompozytorem, wielbicielem jej talentu. Mężczyzna podpisał się tym samym nazwiskiem, jakie nosiła polska rodzina, która uratowała dziecko Nory, urodzone w getcie w Łodzi. Nora nigdy nie widziała syna. Stajemy się świadkami przeżyć, które zgotował jej los.

 

Tekst: Magdalena Gauer
Reżyseria: Stanisław Miedziewski
Wykonanie: Wioleta Komar
Projekt kostiumu: Magdalena Franczak
Produkcja: Teatr Rondo w Słupsku
Premiera polska: 27 marca 2010
Premiera światowa: Nowy Jork, 6 listopada 2011

 

godz. 19.00, Sala sesyjna Urzędu Miasta, ul. Rynek 2
Mateusz Nowak
Od tyłu i od przodu“

Na motywach „Niemcewicz od przodu i tyłu” Karola Zbyszewskiego „Od przodu i od tyłu”.
Treść monodramu skoncentrowana jest wokół XVIII-wiecznej Polski w przededniu jej upadku. W swej powieści, która jest niedoszłą pracą doktorską, Karol Zbyszewski wyśmiewa z równą werwą polityków ze zwalczających się obozów, duchowieństwo, wojsko, nie oszczędzając też króla ani głównego bohatera, autora „Powrotu posła”. Wykpiwa pijaństwo, lenistwo, lekkomyślność, zamiłowanie do pustego frazesu i gestu, dewocję, pieniactwo polityczne i inne przywary, całe społeczeństwo czyniąc w jakimś sensie odpowiedzialnym za klęskę i rozbiory. Sceniczna adaptacja powieści Zbyszewskiego w opracowaniu Stanisława Miedziewskiego i Mateusza Nowaka korzysta z tworzonych w powieści obrazów makabrycznego świata błaznów, którymi główny bohater – król, dyryguje…
Zrealizowano w ramach Stypendium Prezydenta Miasta Lublin.

Scenariusz: Stanisław Miedziewski i Mateusz Nowak
Wykonanie: Mateusz Nowak
Kostium: Magdalena Franczak

godz. 21.00, Szpital, ul. Antesa 11, była pralnia
Teatr Witkacego
Caligula“

 

 Spektakl o samotności władcy, o pogoni za niedosiężnym absolutem i niemożliwością, o niewystarczalności rozumu, o złudnej ludzkiej mocy. Powściągliwy w emocjach, mroczny i wyciszony poemat sceniczny z piękną scenografią Jerzego Skarzyńskiego i wibrująca muzyką Tomasza Stańko. Caligula po śmierci ukochanej Drusilli – żony i siostry, znika na trzy dni. Wraca całkowicie odmieniony. Osobista tragedia uzmysłowiła mu absurd ludzkiej egzystencji, to, że śmierć, cierpienie czy inne ze „zwykłych” ludzkich doświadczeń nie wystarczają, by zagłuszyć przejmujące poczucie pustki. Pragnie więc zniszczyć wokół siebie wszelki porządek, pogrążyć we krwi ludzkie marzenia o przewidywalności świata, zamordować wartości istotne dla ludzi, zgwałcić sprawiedliwość. Jednak ten metafizyczny głód nie zostaje zaspokojony.

 

Przekład – Wojciech Natanson
Scenografia- Jerzy Skarżyński
Muzyka- Tomasz Stańko
Inscenizacja i reżyseria – Andrzej Dziuk
Premiera – 13 listopada 1999 roku
Scena Witkacego
Występują:
Caligula- Krzysztof Łakomik
Caesonia- Joanna Banasik
Helikon- Adrianna Jerzmanowska
Młody Scypion- Marek Wrona
Cherea- Krzysztof Wnuk
Patrycjusze- Andrzej Bienias, Piotr Łakomik, Krzysztof Najbor, Dominik Piejko
Żona – Katarzyna Pietrzyk