01

Festiwal Art Meetings

Kultura

21 Wrz 2016  

01
Sztuka nie zna granic. Festiwal Art Meetings po raz pierwszy zagości na Litwie.

Między 30 września a 1 października 2016 roku Wilno stanie się forum prezentującym najciekawszych artystów polskiej sceny muzyki eksperymentalnej. Wszystko dzięki festiwalowi Art Meetings, którego jedna z odsłon po praz pierwszy odbędzie się w stolicy Litwy. Aby wszyscy zainteresowani mogli zmierzyć się z kulturą przekraczającą granice, wstęp na dwudniowe wydarzenie jest darmowy.

Wilno obok Lwowa i Dniepropietrowska będzie jedną z aren szóstej edycji festiwalu, który tradycyjnie odbywa się między wrześniem a listopadem. Festiwal Art Meetings powstał jako idea wielokulturowych spotkań, odbywających się w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Jego ideą jest zbliżenie, wzajemne zrozumienie i współpraca kultur, której podstawą jest przezwyciężenie trudnych uwarunkowań społecznych i historycznych.

Od pierwszych edycji festiwalu biorą w nim udział najciekawsi artyści z kręgów muzyki eksperymentalnej, elektronicznej, freejazzu i alternatywnego hiphopu. Każdy z zaproszonych wykonawców stara się reprezentować swój gatunek w nowej, otwartej na nieoczywiste rozwiązania i środki formie. Dzięki temu koncerty Art. Meetings stanowią idealny nośnik łączących nas emocji i podstawę do budowania uniwersalnych mostów pomagających pokazywać to co nas łączy, a nie dzieli. Oprócz koncertów, na festiwalu odbywają się także warsztaty prowadzone przez kompozytorów, muzyków, artystów sztuk wizualnych i pedagogów. Wynikiem powstających w ramach warsztatów zderzeń artystycznych są wymykające się tradycyjnym formą przedsięwzięcia kulturalne i możliwość odkrycia nowego znaczenia znanych nam form sztuki.

Festiwalowi tradycyjnie towarzyszy forum networkingowe „Share the Culture” – cykl dyskusji, spotkań i prezentacji ekspertów z różnych krajów. Celem forum jest umocnienie międzynarodowej aktywistów kulturalnych, rozwój ich wiedzy i kompetencji oraz aktywizacja liderów inicjatyw oddolnych.

Kuratorem wileńskiej odsłony festiwalu Art Meetings jest Jakub Knera, dziennikarz, socjolog i aktywista kulturalny. Członek redakcji tak opiniotwórczych tytułów prasowych jak „Gazeta Wyborcza”, „Polityka” czy „Szum”. Współtworzy internetowy magazyn muzyczny PopUpmusic.pl. W 2015 roku był nominowany do tytułu Kulturysta Roku, konkursu organizowanego przez Program III Polskiego Radia. Jako kurator w gdańskim Klubie Żak organizuje koncerty oraz współtworzy programy festiwali. Zajmuje się także współtworzeniem programu Wydarzeń towarzyszących na Festiwalu Filmowym w Gdyni.

Art Meetings /// 30.09 – 01.10.2016 /// Litwa, Wilno

Więcej informacji na stronie: http://artmeetings.lt

Program Arta Meetings 2016
30/09/2016 – Piątek
12:00_dyskusja
Działania oddolne – alternatywa czy uzupełnienie oferty instytucji publicznych?
15:00_wyklad
Bioart jako taktyczna biopolityka
17:00_warsztat
workshops: paweł kulczyński
20:00_koncert
syny [pl]
21:00_koncert
robert lippok [de]
22:00_koncert
wilhelm bras [pl]
23:50_koncert
ozog / knysak [pl]

01/10/2016 – Sobota
12:00_dyskusja
Wypełnianie luki – po co tworzyć działania kulturalne w miejscach do tego nie przeznaczonych?
17:00_wyklad
prezentacja: marcin dymiter [pl] Projekt Field Notes
21:00_koncert
piotr kurek [pl]
22:00_koncert
emiter [pl]
22:30_koncert
ignaz schick [de]
23:00_koncert
robert piotrowicz [pl]
23:30_koncert
palcolor [pl]

Kto wystąpi na wileńskiej odsłonie Art Meetings 2016?

Paweł Kulczyński / Wilhelm Bras (PL)

Artysta dźwiękowy i wizualny poruszający się w obszarach bezkompromisowej elektroniki, elektroakustyki i noise’u. Paweł Kulczyński pod pseudonimem Wilhelm Bras tworzy atmosferę nieprzewidywalności pełną ekstremalnych brzmień. Jego koncerty odbywają się w zupełnej ciemności, podczas których przez mrok przebija się jedynie rytmiczne światło lampy czołowej oświetlającej jego narzędzia pracy. Analogowe syntezatory w połączeniu z doświadczeniem artysty pozwalają mu tworzyć przystępną muzyczną formę zachowując przy tym charakterystyczną dla niej surowość. Wilhelm Bras występował na wielu festiwalach, m.in. Tauron Nowa Muzyka czy OFF w Katowicach, CTM w Berlinie, Unsound w Krakowie i Nowym Jorku, a także wielu innych w tym m.in. w jednej z edycji festiwalu Art Meetings w Kijowie. Pierwsza płyta Wilhelma Brasa „Wordless Songs By The Electric Fire” została wydana przez Mik Musik.

Emiter (PL)

Emiter, czyli Marcin Dymiter porusza się na styku muzyki improwizowanej i elektroniki. Eksperymentując z brzmieniem przetwarza dźwięki towarzyszące naszemu codziennemu życiu. Miasto, dom, miejsca pracy i spędzania wolnego czasu stają się dla niego źródłem dźwięków i formą, na której pracuje. Tworząc faktury dźwięków używa i łączy różne jakości – lo-fi miesza się z hi-fi, a dźwięki powszechnie uznawane za zakłócenia stają się pełnoprawnymi dźwiękami. Emiter jest twórcą muzyki filmowej, słuchowisk radiowych, instalacji dźwiękowych oraz spektakli. Jest również producentem muzycznym oraz współtwórcą i kuratorem festiwalu mikro_makro. Współpracował z wieloma muzykami z obszarów elektroniki, jazzu i awangardy oraz muzyki współczesnej, Paulem Wirkusem, Rosą Arruti, Le Quan Ninhem, Robem Mazurkiem, Ingarem Zachem, Sophie Agnel, Thomasem Lehnem, Ignazem Schickiem, Johnem Butcherem, Axelem Dornerem, Andrew Sharpleyem, Wolfgangiem Fuchsem, Krzysztofem Knittlem, Mikołajem Trzaską, Mikołajem Pałoszem, Raphaelem Rogińskim, Patrykiem Zakrockim, Markiem Chołoniewskim, Tomaszem Chołoniewskim, Dagną Sadkowską, Michałem Górczyńskim, DJ Lenarem, Pawłem Nowickim czy Kubą Staruszkiewiczem.

Pal Color (PL)

Pal Color to powstały w 2013 roku w Łodzi projekt Emila Macherzyńskiego. Na tanich analogach i syntezatorach FM tworzy osobliwą muzykę inspirowaną starą elektroniką, muzyką użytkową oraz techno. W wolnym czasie Macherzyński składa proste układy elektroniczne, czyta dużo Wikipedii, interesuje się radiostacjami numerycznymi, wyścigiem kosmicznym i The Charley Project. Swoją muzykę wydaje w odpowiednio oldschoolowe – na kasetach. Z bardziej tanecznymi setami występował między innymi na takich imprezach jak Brutaż, Elektroklub czy Radar. Ponadto prowadzi kasetowy label Jasień, w którym wydaje m.in. taśmy Złotej Jesieni, K. czy Łukasaz Ciszaka.

Robert Piotrowicz (PL)

Artysta dźwiękowy, kompozytor, improwizator, współzałożyciel Musica Genera Festival oraz wytwórni Musica Genera. Na swoim koncie ma wydawnictwa tworzone we współpracy z C Spencerem Yehem, Kevinem Drummem, Jérômem Noetingerem, Burkhardem Stanglem i Anną Zaradny. Współpracował też z Orenen Ambarchi, Lasse Marhaugiem czy Zbigniewem Karkowskim. Tworzy słuchowiska, spektakle, muzykę teatralną i najróżniejsze formy audio-wizualne. Regularnie bierze udział w festiwalach na całym świecie. Jego koncerty są pełne, nasycone mnóstwem detali tworzonych za pomocą syntezatorów oraz komputerów. Twórczość Roberta Piotrowicza odnosi się zarówno do współczesnej muzyki elektro-akustycznej jak i sound-artu.

Piotr Kurek (PL)

Piotr Kurek jest multiinstrumentalistą i artystą dźwiękowym znanym z projektów Piętnastka oraz solowych albumów wydawanych zarówno w kraju, jak i zagranicą. W swojej twórczości odwołuje się do brzmień z przełomu 60. i 70 lat. Współpracował z grupami teatralnymi i tańca współczesnego: TR Warszawa, Lubelskim Teatrem Tańca i Centre Chorégraphique National de Rillieux-la-Pape oraz niezależnymi choreografami i reżyserami, Magdaleną Szpecht, Joanną Grabowiecką, Ryszardem Kalinowskim czy Robertem Drobniuchem. Współtwórca wielu znaczących projektów, m.in. Heroiny, Suaves Figures (z Sylvią Monnier), Piętnastka (z Hubertem Zemlerem) czy ABRADA (z Francesco de Gallo). Uczestniczył w festiwalach muzycznych i teatralnych, m.in. Unsound (Nowy Jork, Kraków), CTM (Berlin), UH Fest (Budapeszt) i OFF Festival (Katowice).

Syny (PL)

Duet powstał w 2014 roku i z miejsca stał się objawieniem polskiej sceny hip-hopowej. Tworzy go producent ukrywający się pod pseudonimem 1988 oraz raper i tekściarz Robert Piernikowski. Zadebiutowali wydanym w 2015 roku albumem „Orient” wydanym przez niezależną wytwórnię Latarnia. „Orient” jest płytą niejednoznaczną, pełną strzępów zdań, skojarzeń oraz klisz tworzących złożone obrazy. Stanowi esencję tego, co w rapie najciekawsze – szczerej i brudnej prawdy podanej z niemal z filmowym wyczuciem. Ich koncerty przybierają energiczną, hipnotyzującą formę która w połączeniu z synowską charyzmą wciąga uczestnika od samego początku. Od momentu debiutu zagrali dziesiątki koncertów w Polsce i zagranicą, występując m.in. na festiwalach Nowa Muzyka, Unsound, Up To Date czy gdańskiej edycji Boiler Room, zdobywając rzeszę wiernych fanów. Duet aktualnie pracuje nad nowym materiałem, a „Orient” doczekał się w międzyczasie edycji winylowe wydanej w lipcu 2016 roku.

Ozog / Knysak (PL)

Ozog / Knysak – czyli Maciej Ożóg i Mariusz Knysak, twórcy audiowizualnego performens „Ephemeral Interferences” opartego na zależnościach pomiędzy improwizowanym dźwiękiem a generowanymi „na żywo” wizualizacjami. Ich niepowtarzalny spektakl audiowizualny prezentuje relacje pomiędzy dźwiękiem a obrazem, człowiekiem i technologią . Na specyfikę obrazów wpływają wybrane parametry dźwięku (głośność, częstotliwość, dynamika), które odwzorowywane są w charakterystyce barwnej, kompozycji, intensywności, ruchu oraz dynamice światła projektora. Równocześnie powstające w ten sposób obrazy, monitorowane są przez sensory światła i kamery, które sterują wybranymi parametrami efektów dźwiękowych. Pozyskiwane w trakcie performensu dźwięki poddawane są licznym modyfikacją tworząc „krajobraz dźwiękowy”, specyficznych dla danego miejsca.

Ignaz Schick (DE)

Zanim Ignaz Schick poświęcił się eksploracji możliwości gramofonów i płyt winylowych, zainspirowany spotkaniem Dona Cherry’ego, rozpoczął swoją karierę jako saksofonista jazzowych składów. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. Mieszka w Berlinie i jest członkiem tzw. „Berlin Nouvelle Vague” oraz uznanym reprezentantem tamtejszej sceny eksperymentalnej. Jego odważne podejście do gramofonów i płyt winylowych odgrywa znaczącą rolę w etapie tworzenia. Ostatnie prace Schicka opierają się na operowaniu muzycznymi pejzażami pochodzącymi z „wyciętych” płyt winylowych. Co ciekawe, dźwięki stanowiące tworzywo znajduje na płytach znalezionych na pchlich targach czy sklepach z rupieciami. Podczas koncertów towarzyszą mu trzy gramofony i looper, dzięki czemu jego spektakl charakteryzuje niezwykła, surrealistyczna intensywność.

Robert Lippok (DE)

Jedna z ważniejszych postaci Berlińskiej sceny awangardowej. Muzyk, scenograf, artysta wizualny i współzałożyciel Institut für Raumexperimente. Z muzykami grupy East German zgłębiał tajemnice jazzu połączonego z elektronicznym i industrialnym brzmieniem. W poszukiwaniu kolejnych inspiracji, razem z bratem Ronaldem założył znaczącą post-rockową formację To Rococo Rot, w której eksperymentował z IDM oraz techno. Solowa kariera Lippoka, znanego z nieograniczonej wyobraźni muzycznej, nieoczywistych połączeń gatunków i poszukiwacza korzeni wymyka się jednoznacznej klasyfikacji. Współpracował z reżyserami teatralnymi i twórcami oper, a wśród jego najważniejszych muzycznych partnerów należy wymienić m.in. harfistkę Beatrice Martini, perkusistę Debashih Sinka czy legendarnego włoskiego kompozytora Ludovico Einaudi.