01_Utopian_Pulse_banner_Ghani

Puls utopii – rozbłyski w ciemni

Kultura, Wydarzenia

13 Sty 2016   , ,

Utopia nie jedną ma twarz.

Puls utopii – rozbłyski w ciemni to projekt Ines Doujak i Olivera Resslera realizowany w różnych formach od 2014 roku. Na elewacji Muzeum zostaną zaprezentowane banery 12 artystówukazujące utopijne projekty. Z jednej strony proponują one odcięcie się od otaczającej rzeczywistości, z drugiej stawienie jej oporu. Większość banerów powstała z myślą o prezentacji na fasadzie pawilonu wiedeńskiej Secesji.

Niektóre prace odnoszą się do powstań, okupacji oraz ruchów społecznych, które pojawiły się w ostatnich latach, wyrażając tęsknotę za lepszym światem. Inne stanowią poetyckie aluzje do poczucia, że „czegoś brakuje”. Ich celem jest wyzwolenie utopii od totalitarnych skojarzeń i nadanie jej nowego kierunku. Potrzeba tworzenia utopijnych wizji staje się nagląca w czasach, gdy ludzie poszukują nowych alternatyw. Mimo że prace są prezentowane jedna po drugiej, zachodzi między nimi interakcja, ukazują one różne podejścia do utopijnych tendencji ostatnich lat.

Na projekt składa się 12 banerów (o wymiarach 3,4 × 9 m), które co miesiąc będą zmieniane i eksponowane na fasadzie budynku B. Autorami prac są następujący artyści: Mariam Ghani (I), Daniel Ortiz (II), Undrawing the Line (III), Halil Altindere (IV), Giuseppe Campuzano / Miguel A. López (V), Matthew Hyland / Ines Doujak (VI), Christoph Schäfer (VII), Oreet Ashery (VIII), Bert Theis (IX), Nobodycorp. Internationale Unlimited (X), Oliver Ressler (XI), Etcétera (XII).

Mariam Ghani, My – tylko pył i nic więcej…, 2014

Mariam Ghani i Chitra Ganesh prowadzą od 2004 roku eksperymentalne archiwum Indeks Zaginionych. W ramach jego działalności zbierają przysłowia, slogany protestacyjne oraz fragmenty poezji z całego świata. „Mówisz, że jesteśmy pyłem. Kto powstrzyma pył?” – to slogan towarzyszący protestom Hindusów w 2007 roku. Zostali oni wyparci z dawnych ziem rolnych i leśnych w wyniku uprzemysłowienia tych terenów.

Na banerze Ghani parafrazuje i rozszerza  hasło, które zachowuje poetyckie brzmienie pierwowzoru, zyskując nawiązanie do kontekstu miejsca pierwszej prezentacji. Odbyła się ona w 2014 roku na fasadzie wiedeńskiej Secesji – symbolu autonomii dla sztuki niemieszczącej się w tradycyjnych konwencjach. Hasło Ghani można odnieść do motta widniejącego na tym budynku „Czasowi jego sztuka, sztuce wolność”.

Czas trwania: 16.1.2016–20.1.2017
Kuratorzy: Ines Doujak, Oliver Ressler
Koordynator: Martyna Sobczyk
Miejsce: fasada budynku B

Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowiemini lgoo mocak
Mocak
https://www.facebook.com/mocakkrakow
https://www.mocak.pl

, ,