AAF_WARSZAWA-plakatB2---do newslettera

Avant Art Festival – Warszawa

Wydarzenia

23 Sie 2017   , ,

10 edycja Avant Art Festival – 1. edycja AAF Warszawa

Jubileuszowa, dziesiąta edycja Avant Art Festival programowo oraz koncepcyjnie stanowi pomost pomiędzy ideą rozwijaną w poprzednich jego wydaniach a konsekwencją rozwoju festiwalu, za zadanie stawiającego sobie nieodmiennie możliwie najszerszą prezentację muzyki i sztuki eksperymentalnej i awangardowej.

Tegoroczny AAF poza Wrocławiem (27.09-13.10) ze zmodyfikowanym programem odbywać się będzie również w Warszawie (02.10-11.10). Tym razem prezentacje muzyczne i filmowe koncentrować się będą na fenomenach dźwiękowych i wizualnych, które, często ekstremalnie – zawsze bezkompromisowo – operując na obrzeżach i stykach gatunków, w drodze redukcji / transgresji, ekspandują je w nowe rejestry.

Począwszy od techno-kontyngentu, poprzez jazz/improv eksploracje, fuzje międzygatunkowe, aż po eksperymenty o charakterze ideowo-produkcyjnym i festiwalowe autoreferencje, program AAF 2017 można ująć jako logiczną kontynuację starych oraz inicjację nowych wątków. W 10. roku obecności we Wrocławiu po raz pierwszy festiwal zaprezentuje publiczności warszawskiej koncepcję zawieszoną pomiędzy ideą rozwijaną w poprzednich jego wydaniach a konsekwencją rozwoju festiwalu, za zadanie stawiającego sobie nieodmiennie możliwie najszerszą prezentację muzyki i sztuki eksperymentalnej i awangardowej.

Wśród artystów zaproszonych na warszawską edycję festiwalu pojawią się ukochany przez Wrocław Dean Blunt, wspierany przez DJ Escrow, w najnowszym projekcie Babyfather oraz artysta totalny Justin Broadrick (znany z tak kultowych projektów jak Godflesh, Techno Animal, Ice czy Jesu) w technoidalnej odsłonie jako JK Flesh. Ścianę dźwięków techno i brutalnych disco-eksploracji zbudują Powell, Regis i Actress, przełamani falą legendary grime w wykonaniu mistrzowskiego MC, Flowdana. Pojawią się też czułe, acz precyzyjne, na wpół syntetyczne repetycje na pograniczu postrocka i swoiście artrockowej redukcji od Radiana i świat wszechstronnego eksperymentatora Orena Ambarchi, znanego ze współpracy choćby z Sunn O))), Keiji Haino, Fenneszem czy Otomo Yoshihide. Poza nimi noiserockowy nowojorski Black Dice, legenda muzyki jass, dawno nie widziany w Warszawie Łoskot, a do tego młodsza polska reprezentacja w postaci Piernikowskiego i Lutto Lento oraz składów TSVEY, The Kurws i BNNT z gościnnym udziałem Matsa Gustafssona. Wytchnieniem niech będą wieczorne seanse filmów o muzyce w Kinie Muranów.

IDEA:
“Przypomnienie, odwrót, podziemie”

….. czasy są trudne i wymagające wysiłku na wciąż rosnącej liczbie poziomów egzystencji i wyborów. By ułatwić wybór, rozwiązać kilka węzłów intelektualnych, znaczeniowych, a nawet dotyczących sfery psychofizycznego obłędu, stawiamy pytania o „gdzie i „jak”, spróbujemy wskazać opcje wyjścia z tego impasu dlatego zaprogramowaliśmy kolejną, dziesiątą już, edycję Avant Art Festival z myślą o tym wszystkim. Radykalną, tak jak radykalny jest powrót do korzeni, które, jak to zazwyczaj bywa, pozostają podziemne. Niewiele tu bieżącego konfetti, mało popkulturowego splendoru. To, mamy nadzieję, undergroundowa konsekwencja w jej rozlicznych, bogatych przejawach. To uczciwość wobec siebie i odbiorcy. Bez kompromisu, rozwiązań doraźnych. Bez krzywej zysku i tabeli strat, bez cynizmu, tylko sama Muzyka. Artyści, których zaprosiliśmy na tegoroczny AAF, mogą wywołać pełną niedowierzania konfuzję i dalej może zaciekawienie: dlaczego właśnie Oni. Nie proponujemy koprodukcji, błyszczących efektów i specjalnych pokazów, ważna jest tylko sama Muzyka…….

PROGRAM:
Warszawa 02.10 – 11.10.2017

2.10 poniedziałek, godz. 20:00 | Grizzly Gin Bar – Radian (AT) | 30/40 pln
3.10 wtorek, godz. 20:00 | TR Warszawa  – JK Flesh (UK) | 15/20 pln
4.10 środa, godz. 20:00 | Cafe Kulturalna – Łoskot (PL) | 25/35 pln
5.10 czwartek, godz. 20:00 | Pogłos – Black Dice (US), The Kurws (PL), Tsvey (PL) | 30/35 pln
6.10 piątek, godz. 20:00 | Grizzly Gin Bar – Babyfather (UK), Piernikowski (PL) | 30/40 pln
7.10 sobota, godz. 22:00 | Niebo – Lutto Lento (PL), Powell (UK), Flowdan (UK), Actress (UK), Regis (UK) | 40/45 pln
8.10 niedziela, godz. 20:00 | TBA – Oren Ambarchi (AU) | 15/20 pln
11.10 środa, godz. 20:00 | TBA – BNNT & Mats Gustafsson (PL/SE) | 25/35 pln
+ przegląd filmów w ramach Avant Art Film w Kinie Muranów

Podane ceny biletów: w przedsprzedaży/w dniu koncertu
Karnet koncertowy: 120 pln
Sprzedaż biletów i karnetów na www.biletin.pl oraz www.goingapp.pl

Organizator: fundacja Avant Art
Sfinansowano ze srodków m.st. Warszawa
Partnerzy: Austriackie Forum Kultury, Kino Muranów, Cafe Kulturalna, Niebo, Grizzly Gin Bar, Pogłos, TR Warszawa
Szczegóły: http://avantart.pl/festival-warszawa/info

ARTYŚCI:
2.10 poniedziałek, godz. 20:00 | Grizzly Gin Bar
Radian (AT)

Drugi występ klasycznego już, austriackiego tercetu na AAF: precyzyjne, na wpół syntetyczne repetycje na pograniczu postrocka i swoiście artrockowej redukcji: czułe, regularnie bijące serce skomplikowanego mechanizmu.

Głęboko humanistyczna fuzja: precyzja mechanizmu na kolizyjnym kursie z „błędami” obsługi; dyskretny klik wpinanego kabla, gitarowe mikropomyłki w mikroskopowym ujęciu obezwładniają precyzyjne, na wpół syntetyczne repetycje. Ilustracyjna synestezja natężeń ciszy i dźwięków zarejestrowanych z najmniejszej z możliwych odległości. Członkowie grupy uczestniczą ponadto w takich projektach jak Trapist czy Face the Facts (Martin Siewert) oraz współpracują z czołowymi artystami współczesnej muzyki eksterytorialnej, takimi jak Otomo Yoshihide, John Tilbury, Fennesz czy David Sylvian (Martin Brandlmayr).

3.10 wtorek, godz. 20:00 | TR Warszawa 
JK Flesh (UK)

Justin Broadrick (znany m.in. z tak kultowych projektów jak Godflesh, Techno Animal, Ice, Jesu itd.) w technoidalnej odsłonie. Elektronika blokowisk: betonowy urok przejść podziemnych, walory dzielnic o złej reputacji, atmosfera zgrozy i bezpośredniego zagrożenia fizycznego.

Aktywny od połowy lat ’80 w tak licznych jak i kultowych projektach natury ekstemalnej (Godflesh, Techno Animal, Ice, Curse of the Golden Vampire, Jesu) Justin Broadrick jako JK Flesh wnikliwie studiuje emanacje wielkomiejskiego rozpadu i neurozy zostawionych samym sobie blokowisk. Techno w najmocniej fizycznym wymiarze: przemysłowe i ciężkie, przesycone oniryzmem przemocy i silnie Ballardowskim feelingiem. Przejażdżka po upadłych marzeniach rozwoju, dystopijna dekadencja, deszcz rozmywający plamy krwi na chodniku.

4.10 środa, godz. 20:00 | Cafe Kulturalna
Łoskot (PL)

Powrót jassowej legendy: destrukcja formuły jazzowej przez silne interwencje rocka psychodelicznego, okazjonalne wtręty muzyki konkretnej oraz płodne zderzenie profesjonalizmu z entuzjazmem.

Nowa odsłona jassowego monstrum powraca w składzie: Mikołaj Trzaska, Olo Walicki, Piotr Pawlak, Macio Moretti. Pamiętani z kilku szaleńczych płyt i jeszcze bardziej szaleńczych koncertów, wyposażeni w świeżą krew, powrócili, by twórczo zderzać energie jazzowych formuł, psychodelicznych pasaży, transowych wkładów rodem z techno. Żywy dowód na to, że profesjonalizm nie musi odbierać entuzjazmu. Gwałtowne kolizje tradycyjnego ciepła gatunków klasycznych z „surowym transem sekcji” oraz poczuciem humoru otwiera drogi wyjścia z zamkniętych kategorii muzycznych.

5.10 czwartek, godz. 20:00 | Pogłos
Black Dice (US)

Klasyczna już, kolażowa maestria hałasu przemysłowo-tanecznego. Mashupowe cięcia, estetyka rozpadu w kolorach tęczy – do tego niepozbawiona waloru imprezowego.

Nowojorski (obecnie) tercet od dwóch dekad zgłębiający wytrzymałość materiałów takich jak noiserock, muzyka taneczna, industrial czy dub; w tej miksturze istotne są zarówno precyzyjnie i z troską zebrane i poddane recyklingowi odpady dźwiękowe, jak i dominujący, zlepiający je w strukturę, silnie dominujący beat. Przy bliższej lekturze dźwiękowej ich cut-upowe kolaże odkrywają poziomy o wartościach imprezowych, humorystycznych, onirycznych – wrażliwe wariacje na tematy generalnego rozstroju, pokonsumpcyjnych odrzutów, poddane w formie tyle przystępnej, ile głębokiej w warstwie poszukiwań.

The Kurws (PL)

Re-konstrukcja estetyki Rock in Opposition / no wave / punk-funk przefiltrowana przez punkową emocję w postępowym wydaniu: silny w efektach działania destylat melodii poredukcyjnych, precyzji i spazmu.

Liryczne niepokoje, drobiazgowe analizy rozpadów powierzchniowych i głębinowych, duże inspiracje spazmatycznym postpunkiem (nowave) oraz żywym dziedzictwem oświeconego prog (Henry Cow, Massacre itd.). Wyemancypowana sekcja rytmiczna w sposób czujny towarzyszy gitarowym wycieczkom ku obszarom nowym, destylując i redukując znane formy do tego, co pozostaje w nich żywe. Niebezpodstawna brawura wrocławskiego trio wyrywa skutecznie i odświeżająco z dogmatycznej drzemki.

Tsvey (PL) 

Rave’owa ekstrawagancja na bazie zderzenia estetyki klubowej i kultury odpadu. Wywar z szumu informacyjnego, zapachu rozgrzanego asfaltu i brutalnych uroków późnego, weekendowego wieczoru.

Pełna wariacja na tematy kolorowo-recyklingowe. Reanimowana po latach koopoeracja Kujawski (8Rolek) / Połoz (Deuce, Psychocukier) w sposób wydajny i intensywny eksploruje i wiąże wątki rozpadu i rozkwitu, odpadu i hi-tech przemysłu. Idee pokrętne a barwne, potęga beatu i ferment bladej codzienności, melodie z kategorii zmiętych i hałaśliwych. Patamuzyka dla wybrednych, rzeźbiąca techno-struktury z infoszumu, wydobywająca z kultury klubowej to, co w niej najmocniej sfermentowane, a jednocześnie nadająca się do brawurowego tańca.

6.10 piątek, godz. 20:00 | Grizzly Gin Bar
Babyfather (UK)

Dean Blunt w nowej odsłonie w duecie z DJ Escrow: formalnie bliżej (post?)hip-hopu, mentalnie nadal w dyskretnych rewirach intymnej i poszukującej kameralistyki.

Dean Blunt pojawia się na scenie AAF po raz trzeci – w nowej odsłonie, z udziałem DJ Escrow, na pozór zbliżonej do tradycyjnego hip-hopu, a jednak w swoim konceptualizmie przewyższającej dotychczasowy dorobek artysty. Niespiesznej, nasączonej polityczną atmosferą UK AD 2017 narracji towarzyszą tu uproszczone do kości struktury, ciężkie i zdubowane beaty, z mocnymi interwencjami sampli, hałasów, przesterów i innej maści późnokapitalistycznych wtrętów. Nastroje wczesnego poranka po ciężkiej nocy w upadającej metropolii – syreny karetek, krzyk i dźwięk tłuczonego szkła da się tu jednak bardziej wyczuć niż usłyszeć.

Piernikowski (PL)

Po dub-hopowych eksploracjach Synów – redukcja do minimum na bazie minorowego post hip-hopu; emocjonalne penetracje obszarów miejskich neuroz i wypaczeń, wycieczki w aglomeracyjne melancholie, dyskretne poszukiwania przyszłości.

Po zasłużonym sukcesie Synów, Robert Piernikowski powraca do odsłony solowej, dialektyczne rozwijającej formułę wspomnianego duetu. To jej swoisty rewers / uzupełnienie: dubowe/ciężarowe inspiracje ustąpiły miejsca chłodnym, syntezatorowym pasażom, ze znaczącymi elementami zawieszenia w brzemiennej ciszy pomiędzy. Twórczość niezwykle osobista, bez zbędnego baroku, podana w sposób bezpośredni i oszczędny; poszukiwania personalnego i pokoleniowego, przyszłościowego azymutu w melancholiach miejskich ruin.

7.10 sobota, godz. 22:00 | Niebo
Lutto Lento (PL)

Właśc. Lubomir Grzelak, artysta dźwiękowy, muzyk i DJ, współwłaściciel DUNNO Recordings, występuje zwykle pod pseudonimem Lutto Lento. Wykorzystuje w dużej mierze wyszukiwane i nagrane dźwięki, syntezatory, obiekty, konstruowane przez siebie pętle taśmowe. Występował na wielu festiwalach, odbył trasy koncertowe między innymi z Bonnie Prince Billy, występował w różnych kolaboracjach, także z Michałem Urbaniakiem podczas festiwalu Era Schaeffera. Komponuje muzykę do teatru i tańca współczesnego, skomponował ścieżkę dźwiękową do filmu Michała Marczaka „Wszystkie Nieprzespane Noce”. Jego muzyka ukazała się w takich wytwórniach jak FTD, Where To Now? czy Transatlantyk. W tym roku wydał debiutancki album długogrający “Dark Secret World”.

Powell (UK)

Brytyjski kwaśny ekstrakt w beatowych odcieniach, o nieco cut-upowym IDM-uroku. Muzyka do tańca eksperymentalnego.

Czerpiący inspiracje z acid, techno, punka i zacierający granice między tymi gatunkami, londyński DJ i producent od początku dekady umacnia i potwierdza swoją pozycję na niwie muzyki elektronicznej. Nie tracąc na walorach imprezowych, twórczość jego pozostaje odarta z ozdobników, surowa, w niespodziewany sposób meandrująca – zachowując właściwe parametry zabawowe. Koktajl silnie zakwaszony, beaty odpowiednio gęste i głębokie, cięcia, skrawanie i inne cut-upowe zabiegi tworzą szklarniowe warunki do tańca eksperymentalnego. P.S. Nie znosi go sam Steve Albini.

Flowdan (UK)

Pamiętana z występu na AAF 2015 legenda UK-grime powraca: mistrzowski MC-warsztat na kanwie bitewnych nastrojów młodzieży z kiepskich dzielnic.

UK-grime w najlepszym wydaniu ponownie na scenie Avant Art. Znany ze współpracy m.in. z The Bug, MC przyswaja, przetwarza i wyraża nastroje młodzieży z zapadłych sektorów metropolii: gniew, frustracja i przemoc dzięki precyzji i indywidualnemu sznytowi artysty bezkonfliktowo łączą się tu z nastrojami energetyczno-imprezownymi. Jungle, ragga, wygięty po swojemu post-dubstep.

Actress (UK)

Brytyjski producent powraca po kilku latach ciszy z nowym materiałem dla Ninja Tune: w wydaniu jednocześnie klubowym, jak i najbardziej do tej pory eksperymentalnym: afrofuturyzm, electro/calypso, Detroit techno skorelowane przy pomocy precyzyjnych dawek szumów i zgrzytów. Na AAF artysta zaprezentuje się w secie Djskim.

Zwarta, niepozbawiona ostrza eksperymentalnego, formuła klubowa w odcieniach afrofuturystycznych. Z nowym albumem dla Ninja Tune, w kolażowy a zwarty i emocjonalnie naznaczony sposób, brytyjski artysta ściera ze sobą nastroje Detroit-techno, inklinacje ciemnym electro/calypso, jakości charakterystyczne dla odtwarzaczy przenośnych, szumy i zgrzyty, przy konsekwentnie głębokich beatach. Podczas tegorocznej edycji AAF zaprezentuje się w secie Djskim.

Regis (UK)

Klasyk brytyjskiego techno o odcieniu przemysłowym i założyciel wytwórni Downwards: wyczuwalne inspiracje wczesnym UK-industrial, silna redukcja brzmieniowa, miejskie hipnotyzmy.

Aktywny od ponad dwóch dekad założyciel (w 1993 – wraz z Peterem Huttonem aka Female) wpływowego labelu Downwards z żelazną konsekwencją i w niezliczonych inkarnacjach badający potencjał techno w jego przemysłowych odcieniach. Zakorzeniony w (post-)industrial lat ’80, brytyjski DJ i producent bada warunki wyjściowe dla wielopłaszczyznowej redukcji i przestrzenie hipnagogiczne, które, nie tracąc potencjału tanecznego, pozostają bezkompromisowe, synestezyjne, hipnotyczne.

8.10 niedziela, godz. 20:00 | TBA
Oren Ambarchi (AU)

Znany ze współpracy z m.in. Fenneszem, Sunn O))), Otomo Yoshihide (AAF 2010) i Keiji Haino (AAF 2014 i 2016) zasłużony eksperymentator interdyscyplinarnie poruszający się i mutujący pomiędzy ścieżkami wytyczonymi przez minimalizm, improwizację, nowoczesną elektronikę i fizyczność muzyki rockowej.

W rozpadlinach pomiędzy nowoczesną elektroniką, minimalizmem, improwizacją a songwritingiem, Mortonem Feldmanem, Alvinem Lucierem i fizycznością rocka, Oren Ambarchi od lat konsekwentnie wykuwa warsztat naznaczony indywidualizmem i wytrwałością. Powstałe w ten sposób estetyczne napięcia i zawahania kondensuje w multinstrumentalnych formułach, naznaczonych pozorem redukcji, o tyle precyzyjnych, o ile trudnych do łatwego ujęcia w ramach wiążących i opisanych gatunków. Współpracował z artystami tak różnymi jak Fennesz, Sunn O))), Keiji Haino, Keith Rowe, Jim O’Rourke, czy Ricardo Villalobos, a płyty wydał choćby w Touch, Mego, Southern Lord, Kranky czy Tzadik.

11.10 środa, godz. 20:00 |
TBA – BNNT & Mats Gustafsson (PL/SE)

Ofensywa dźwiękowo-performatywna: siła rażenia noiserocka w najlepszym wydaniu, gęsta faktura, rezonanse, sample i atmosfera konfliktu/zagrożenia – terror-rock czasu przemocy. Na AAF wystąpią z samym Matsem Gustafssonem (Fire!, The Thing itd.).

Duet audioperformatywny Daniel Szwed / Konrad Smoleński powraca, by tworzyć swoje dźwiękowe rzeźby; brutalna architektura rytmiczna w zderzeniu z eksplozjami hałasu daje zjawisko określane przez samych artystów jako „sound-bombing”, rozrywając i tak pozorny już spokój audiosfery. Atmosfera konfliktu, przemoc sonicznej metalurgii, informacyjne i sensoryczne przeładowanie – ekstremistyczny minimalizm czasów otwartej przemocy. Na AAF wystąpią z samym Matsem Gustafssonem (Fire!, The Thing itd.).


10 edycja Avant Art Festival – 1. edycja AAF Warszawa | 02.10 – 11.10.2017

Wydarzenie na fb: https://www.facebook.com/events/205585549975529

 

AAF_WARSZAWA-plakatB2---do newslettera

, ,